Při svých úvahách o původu oblečení nejen na českém, ale i evropském trhu, jsme narazili na zajímavé články, které se věnují tradičním textilním centrům - jako je Itálie - a popisují zajímavé (a mnohdy až alarmující) vytlačení původních tradičních továren nejen čínskými vlastníky, ale dokonce i nelegálními čínskými zaměstnanci a vůbec celými čínskými provozy. Celé je to hon na označení Made in Italy. Zboží sice právně i de facto je vyrobeno v Itálii, ale vlastně čínským způsobem - s nelegálními pracovníky čínského původu, fungujících v pro ně nepříznivých a vykořisťujících podmínkách, v továrnách založených na čínských sweatshop principech, bez nějakých etických, společenských nebo odpovědnostních zásad, s nekalými hospodářskými praktikami - s jediným cílem - vyrobit levně a vytlačit tradiční textilní národní výrobce.

Konkurence je bezesporu na jakémkoliv trhu velmi potřebná. Nutí všechny postupovat vpřed, inovovat, objevovat, neustrnout. Jen je třeba bojovat za to, aby všichni měli stejné výchozí podmínky a dodržovali stejné limity a hranice. Jinak to není čestná soutěž, které by byla radost se účastnit - a ve výsledku trpí celá společnost.

Konkurence je vždy důležitá, jen je třeba při tom být férový na všech stranách. Jinak je to podvod.

Všichni při svých nákupech hledáme dobrý poměr ceny a kvality. Pokud je jednou z Vašich hodnot férovost a adekvátní ocenění něčí práce, pak byste měli i kriticky zhodnotit možnost vyrobit zboží za příliš nízkou cenu. Již zhruba 5-10 let se čínská výroba pomalu začala přesouvat z Číny do Evropy (nejen kvůli rostoucím dopravním, materiálových a mzdovým nákladům), ale i z marketingového hlediska a zmatení spotřebitele. Bohužel výrobní principy, které většinové západní společnosti vadí, se však sunou právě k nám.

Níže jsou prokliky na několik zajímavých českých článků a rozhovorů:

https://www.e15.cz/zahranicni/textilky-stahuji-vyrobu-z-ciny-zpatky-do-evropy-za-velkou-zdi-je-draho-1330233

https://ego.ihned.cz/c1-62789560-fast-fashion-dobyla-italske-prato-kvuli-cinske-konkurenci-zaviraji-italove-firmy

https://www.irozhlas.cz/ekonomika/znacka-made-in-italy-se-sije-cinskou-jehlou_201111040700_mdvorakova

https://ego.ihned.cz/c1-59377360-jak-cinane-ovladli-italsky-textilni-prumysl

Proto v posledních letech vyrostlo spoustu drobných obchodníků zvláště na Instagramu - stačí si udělat líbivou selfie fotku u zrcadla v nových produktech s označením původu “Made in Italy”, nabrat hodně sledovatelů na levné produkty (trika a topy do 300 Kč, šaty do 800 Kč, svetry do 900 Kč) a úspěch na sebe nedá dlouho čekat. Je to nová alternativa k řetezcům H&M, Zara - avšak pořád jedna a ta samá variace na “fast-fashion”.

Trika a topy do 300 Kč, šaty do 800 Kč, svetry do 900 Kč ... Buď jde o špatný materiál, podhodnocenou práci švadlen, dotace nebo subvence od národních vlád, nebo kombinace všeho předchozího.

Člověk by si myslel, že zboží je vyrobeno v Itálii - v zemi módy, že pomůže jejich (popř. EU) ekonomice, že zboží nebylo vyrobeno tak daleko a tudíž má pozitivní dopad na naše životní prostředí. Určitě by nevadilo, že by výrobky byly vyrobeny Čínany, ale za jakou cenu? Bohužel jejich továrny dokážou být úspěšnější (až už v Číně nebo Itálii) stejným špatným modelem - nižšími výrobními náklady za cenu nerespektování základních právních povinností, zákoníky práce, minimální mzdy, přestávky na práci, zajištění bezpečných provozů, používání nepovolených a nebezpečných substancí na barvení nebo promíchání dodávek vyrobených skutečně v Evropě a těch v Asii, atd.

Nic není ale tak jednoduché - bohužel ani to nejdražší zboží není zárukou kvalitního produktu. Pokud umíte anglicky, podívejte se také na šokující dokument DW Documentary, který ukazuje, jak i pro velké luxusní domy typu LVHM, Kenzo, atd. se šije v Itálii kožená galanterie - většinou přesně právě to zboží, které tvoří ze 70 % prodeje dané značky:

https://www.youtube.com/watch?v=n7hzomuDEIk

Samozřejmě v ideálním světě je nejohleduplnějším způsobem žití minimální až žádná spotřeba, což ale zase není reálné. Ve všech směrech lidského konání se i tady ukazuje, že zlatá střední cesta by mohla být nejlepší volbou = kupovat zboží, které opravdu použiji mnohokrát, není ani příliš levné, ani příliš drahé, znám jeho původ a výrobce.

Zdaleka nejlepším způsobem ohleduplné spotřeby zboží a života je tedy podporovat MALÉ výrobce a dodavatele, které znáte ze svého nejbližšího okolí. Ti malí totiž ani kdyby chtěli, tak by nemohli spolupracovat s textilními giganty a továrnami z důvodu malých objemů. Nastěstí by ale stejně určitě všichni ani nechtěli.

A právě tohle je jeden z milionu důvodů, proč i naše variabilní šaty Convertibles® vyrábíme v České republice (z nejkvalitnějších materiálů z Čech i Evropy).